Brak audytu kosztuje więcej
Odpowiedzmy sobie na następujące pytanie: Co będzie bardziej kosztowne, szkolenie pracowników bez efektów przez kilka lat czy regularne testowanie i sprawdzanie efektów szkoleń, polegając na zewnętrznym i sprawdzonym przez tysiące firm narzędziu? Gdy zrobimy bilans zysków i potencjalnych strat, zdecydowanie wyjdzie na korzyść wprowadzenia audytu językowego. Przekonała się o tym niejedna firma, z Lublina, a także całej w Polsce. Dodatkowo, taki audyt przeprowadza się z reguły raz w roku, zatem nie jest to znaczące obciążenie dla budżetu szkoleniowego. Rozważając sens wprowadzenia audytu językowego, należy wziąć pod uwagę także czas – wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, że jeśli zmarnują kolejny rok szkoleń, tego czasu nie da się odzyskać.
Dlaczego audyt językowy jest tak ważny?
Systemy szkoleniowe często stanowią element benefitów pracowniczych, a jednocześnie są istotnym narzędziem rozwoju firmy. Aby były naprawdę efektywne, należy rozpocząć od oceny języka angielskiego, identyfikacji mocnych i słabych stron kursanta, poznania konkretnych potrzeb, jak na przykład opanowania słów czy wyrażeń dopasowanych do potrzeb danej branży. Profil kursu musi być precyzyjnie odpowiadać osobie szkolonej. Dla pracodawcy audyt językowy jest szczególnie cenny pod kątem wykorzystania przeznaczonych na tę inwestycję środków finansowych. Dla pracodawcy audyt jest szczególnie cenny, ponieważ pomaga optymalnie wykorzystać środki przeznaczone na szkolenia, a także dostarcza jasnych wskazówek co do pożądanych umiejętności językowych u przyszłych kandydatów.
Rekrutacja
Czy zawsze mamy czas przeprowadzić szczegółowy interview z potencjalnym kandydatem o pracę? Czy mamy w zespole osoby, których kompetencje są na tyle wystarczające, by przekonać się, czy osoba, w którą zainwestujemy czas po jej zatrudnieniu, spełni nasze oczekiwania? Dzięki możliwości organizacji sesji egzaminacyjnych w dowolnym czasie i terminie, mogą Państwo uzupełnić proces rekrutacyjny profesjonalnymi testami językowymi.
Coś więcej tylko ocena języka angielskiego – efektywne rozwiązanie dla firm z Lublina
Doświadczenie z licznymi firmami pozwala twierdzić, że wprowadzenie audytu językowego skutecznie rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem szkoleniami w firmie. Zewnętrzne testowanie to istotny czynnik psychologiczny, motywuje pracowników do nauki, daje możliwość kontroli oraz wysyła jasny przekaz do pracowników, że pracodawca aktywnie angażuje się w proces szkoleniowy i chce mierzyć jego efekty.

Korzyści płynące z zastosowania audytu językowego:
- Możliwość weryfikacji efektów szkoleń językowych. Do dyspozycji mamy „matematyczne” narzędzie oceny, obejmujące liczbę punktów, które następnie określa się na międzynarodowo uznanej skali, sprzężonej ze Skalą Rady Europy – CEF (poziomy A1, A2… do C1);
- Monitorowanie zwrotu z inwestycji. Dzięki audytowi przedsiębiorca zyskuje możliwość określenia stopy zwrotu z inwestycji. Im większe postępy kursantów, tym większy sens angażowania środków na ten cel;
- Oszczędność czasu i środków przeznaczanych na szkolenia – prowadząc audyt językowy, firma podejmuje świadome decyzje czy i jak długo oraz do jakiego momentu szkolić pracowników, dynamicznie reaguje na problemy i polega na zewnętrznych i obiektywnych informacjach;
- Wsparcie podejmowanych decyzji – decyzję o kontynuacji czy zatrzymaniu szkoleń opieramy o wiarygodne wyniki testowania. Unikamy wtedy decyzji opartych o subiektywne czynniki jak np. nastawienie lektora do danej osoby;
- Określenie ram czasowych projektu – dzięki audytowi wiemy, ile czasu zajmie nam przeszkolenie pracowników do zadowalającego poziomu np. B2. Dzięki temu nie szkolimy pracowników w nieskończoność;
- Zwiększenie motywacji do nauki – najwięcej pracowników rezygnuje ze szkoleń pomiędzy poziomami B1 i B2. Dlaczego? Nie są w stanie określić swoich postępów w nauce. Często słyszy się w rozmowach: „uczę się i uczę i końca nie widać’. Rosnąca liczba punktów z testu na test pozwala utwierdzić się w przekonaniu, że się rozwijamy;
- Ułatwienie rekrutacji – o wiele wygodniej i oszczędniej czasowo zarządza się rekrutacją, gdy kandydaci są testowani przed spotkaniem z pracodawcą. Często okazuje się, że „angielski – dobry” czy „komunikatywny” wpisany do CV to nie to, czego poszukujemy – spotkanie z takim kandydatem to strata cennego czasu;
- Potwierdzenie kompetencji językowych międzynarodowym certyfikatem;
- Selekcja pracowników do zespołów projektowych według poziomu znajomości języka angielskiego; delegowanie właściwych osób na szkolenia zawodowe prowadzone w języku angielskim odbywające się za granicą;
- Opracowywanie ścieżek rozwoju kadry menedżerskiej – określanie oczekiwań pracodawcy wobec pracownika i czasu potrzebnego na spełnienie tych oczekiwań;
- Identyfikacja grup pracowników, którzy mają luki kompetencyjne w zakresie znajomości języka obcego i wymagają dodatkowego szkolenia.
- Awansowanie pracowników – podejmowanie decyzji na podstawie mierzalnych kompetencji;
- Ocena międzynarodowej mobilności pracowników (zastosowanie egzaminu, aby przygotować pracowników do pracy w oddziałach firmy na całym świecie).
Testowanie to nie wszystko
Audyt językowy to nie tylko testy. Przeprowadzony w profesjonalny sposób stanowi przede wszystkim dialog z działem HR i pracownikami. Określa potrzeby oraz „wewnętrzny marketing” samego rozwiązania. To nie tylko zwykłe sprawdzenie języka angielskiego w mowie i piśmie. Polega na przekonaniu pracowników, że testowanie służy wszystkim. Dlatego wprowadzając taki audyt, informujemy o wszelkich aspektach i w przyjazny sposób wyjaśniamy, że nowe narzędzie ma przede wszystkim pokazać każdemu uczestnikowi z osobna, że się rozwija, że robi postępy i dobrze inwestuje swój czas.
Bez względu na rodzaj audytu, jego wyniki opracowywane są w formie pisemnej na podstawie powszechnie uznawanego opisu poziomów języków nowożytnych przygotowanych przez Radę Europy. Klient otrzymuje opis poziomu językowego każdego indywidualnego pracownika wraz ze wskazaniami na dalszą naukę oraz proponowany podział na grupy językowe wraz z opisem.